بر اساس یک مطالعه جدید، تنها با خوردن غذاهای بیشتر از بین چهار الگوی غذایی سالم، می توانید خطر مرگ زودهنگام خود را به هر دلیلی نزدیک به ۲۰ درصد کاهش دهید.

این پژوهش که در مجله بین‌المللی پزشکی جاما منتشر شده نشان می‌دهد افرادی که با دقت بیشتری از هر یک از الگوهای تغذیه سالم پیروی کردند احتمال مرگ آنها ناشی از سرطان، بیماری‌های قلبی و عروقی و همچنین بیماری‌های تنفسی و عصبی کمتر بوده است.

گوشی موبایل شیائومی مدل Redmi Note 13 4G ظرفیت 256 گیگابایت رم 8 گیگابایت تکنو لایف

بر اساس این مطالعه افراد باید بر مصرف بیشتر غلات کامل، میوه‌ها، سبزیجات، آجیل و حبوبات تمرکز کنند. دکتر فرانک هو از نویسندگان این مقاله می‌گوید:

«مردم معمولا از یک روش غذا خوردن خسته می‌شوند و این خبر خوبی است. چرا که باعث می‌شود ما به سراغ الگوهای غذایی متنوعی برویم. حال اگر این الگوها با ترجیحات غذای سالم همراه باشد، می‌تواند نتایج مثبتی برای سلامتی داشته باشد.»

دکتر فرانک هو استاد تغذیه در دانشگاه هاروارد

فرانک هو که استاد تغذیه در دانشگاه هاروارد است در ادامه می‌افزاید:

«مثلا اگر شما از رژیم مدیترانه‌ای پیروی می‌کنید و بعد از چند ماه می‌خواهید چیز متفاوتی را امتحان کنید، می‌توانید به سراغ رژیم غذایی DASH (رویکردهای غذایی برای توقف فشار خون بالا) بروید یا می توانید یک رژیم غذایی نیمه گیاهی را امتحان کنید.»

فرانک هو استاد تغذیه در دانشگاه هاروارد

یک مطالعه غذایی طولانی مدت

این مطالعه عادات غذایی ۷۵ هزار زن و بیش از ۴۴ هزار مرد را مورد بررسی قرار داده است. این مطالعه طی ۳۶ سال ادامه داشته است. هیچ یک از مردان و زنان در شروع مطالعه بیماری قلبی و عروقی نداشتند و تعداد کمی از آنها سیگار می‌کشیدند. افراد حاضر در این پژوهش پرسشنامه‌های غذا خوردن را هر چهار سال یک بار پر کردند.

فرانک هو در خصوص این پژوهش می‌گوید:

«این یکی از بزرگترین و طولانی‌ترین مطالعات گروهی برای بررسی الگوهای غذایی توصیه‌شده و خطر طولانی‌مدت مرگ‌های زودرس و مرگ‌ومیرهای ناشی از بیماری‌های رایج است.»

فرانک هو استاد تغذیه در دانشگاه هاروارد

هو و تیمش به شرکت کنندگان امتیاز دادند که تا چه حد از چهار سبک تغذیه سالم که با دستورالعمل های رژیم غذایی فعلی ایالات متحده هماهنگ است پیروی می‌کنند.

او درباره این رژیم‌های غذایی مناسب گفت: «یکی رژیم مدیترانه‌ای است که بر خوردن میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل، آجیل، حبوبات، ماهی و مقدار زیادی روغن زیتون تاکید دارد. وی در ادامه افزود:

«این الگوی غذایی علاوه بر خوراکی‌های گیاهی و الکل متوسط، بر چربی های سالم به ویژه چربی‌های تک غیراشباع تاکید دارد.»

فرانک هو استاد تغذیه در دانشگاه هاروارد

رژیم بعدی، رژیم غذایی سالم گیاهی نامیده می‌شود که بر خوردن بیشتر محصولات گیاهی نیز تمرکز دارد، اما برای محصولات حیوانی و الکل امتیاز منفی می‌دهد. هو می‌گوید:

«این رژیم حتی گزینه های نسبتاً سالم مانند ماهی یا برخی از محصولات لبنی را منع می کند. بنابراین می‌توانید تصور کنید که گیاه‌خواران احتمالاً در سطح بالاتری از این امتیاز رژیم غذایی قرار دارند و افرادی که مقدار زیادی محصولات حیوانی یا غذاهای با کربوهیدرات بسیار فرآوری شده مصرف می‌کنند، در انتهای امتیازی این رژیم هستند.»

فرانک هو استاد تغذیه در دانشگاه هاروارد

این متخصص تعذیه تاکید دارد که کاهش مصرف گوشت قرمز و همچنین غذاهای فراوری شده به همراه کاهش مصرف قند و چربی‌های ناسالم به همراه کنترل نوشیدن الکل می‌توانند عوامل کلیدی در بهبود سلامت افراد باشند.

یافته‌ها بر اساس بیماری

پس از امتیازدهی به الگوی غذایی هر فرد، شرکت کنندگان به پنج گروه تقسیم شدند که در میان آنها از بالاترین تا کمترین میزان پایبندی به یک یا چند الگوی غذایی مشاهده می‌شود.

کاتز، رئیس و بنیانگذار موسسه غیرانتفاعی True Health Initiative که مجموعه‌ای جهانی برای بررسی وضعیت سلامت و تغذیه به شمار می‌رود در این خصوص می‌گوید:

«بالاترین گروه امتیازی در مقایسه با کمترین آنها تقریبا ۲۰ درصد کمتر دچار مرگ و میر و یا بیماری‌های رایج که به جان باختن افراد می‌انجامد شده‌اند.»

کاتز، رئیس و بنیانگذار موسسه غیرانتفاعی True Health Initiative

به عبارت دیگر افرادی که بیشترین پایبندی به این رژیم‌های غذایی سالم را داشته‌اند ۲۰ درصد کمتر دچار بیماری‌هایی چون حمله قلبی، بیماری‌های تنفسی، سرطان و امثالهم شده‌اند. هو گفت، این مطالعه همچنین نشان داد که اگر افراد رژیم غذایی خود را در طول زمان بهبود بخشند، خطر مرگ ناشی از برخی بیماری‌های مزمن کاهش می‌یابد.

این استاد دانشگاه هاروارد در ادامه می‌افزاید: «شرکت کنندگانی که سلامت رژیم غذایی خود را ۲۵ درصد بهبود بخشیدند، می توانند خطر مرگ ناشی از بیماری های قلبی عروقی را بین ۶ تا ۱۳ درصد و مرگ ناشی از سرطان را بین ۷ تا ۱۸ درصد کاهش دهند. ضمن اینکه خطر مرگ ناشی از بیماری‌های عصبی مانند زوال عقل نیز تا ۷ درصد کاهش می‌یابد.»

هو همچنین گفت:

«کاهش مرگ و میر بیماری های تنفسی از این هم بسیار بیشتر بوده و خطر را بین ۳۵ تا ۴۶ درصد کاهش داده است.»

فرانک هو استاد تغذیه در دانشگاه هاروارد

این مطالعه به گزارش‌های خود شرکت‌کنندگان در مورد ترجیحات غذایی متکی بود و بنابراین فقط ارتباطی بین عادات غذایی و پیامدهای سلامتی را منعکس کرده است.

هیچ وقت برای اصلاح دیر نیست

هو می‌گوید:

«هیچ وقت برای اتخاذ الگوهای تغذیه سالم دیر نیست، و مزایای خوردن یک رژیم غذایی سالم می تواند از نظر کاهش کل مرگ و میرهای زودرس و علل مختلف مرگ زودرس قابل توجه باشد.»

فرانک هو استاد تغذیه در دانشگاه هاروارد

این پژوهش همچنین توصیه می‌کند که مردم باید در هر رژیم غذایی که دارند تلاش کنند برخی اصول رایج سلامتی نظیر مصرف بیشتر غذاهای گیاهی، کاهش وعده‌های خوردن گوشت قرمز و غذاهای فرآوری شده به همراه کمتر کردن شکر و سدیم را رعایت کنند.

منبع: euronews

اشتراک گزاری ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *